BOEK NU EEN PROEFLES

Last van je stem? Verbeter je houding!

Heb je na een hele dag spreken/presenteren/zingen last van je stem? Hier kun je aan werken! Naast stemoefeningen die de functionaliteit van de stem verbeteren is een goede houding essentieel. Iedereen die wel eens een stemles/zangles/acteerles/dansles heeft gevolgd heeft gewerkt aan zijn/haar lichaamshouding. Maar toch laten we ook nog veel kansen liggen. Je dagelijkse bestaan kan ongezien problemen opleveren voor je stem. Zit je naast het lesgeven/presenteren vaak achter de computer of op je mobiel? De kan is groot dat je daarmee spieren verkort die direct verbonden zijn met je strottenhoofd en daarmee verklein je de gewenste mobiliteit en functionaliteit van het strottenhoofd. Daarom de volgende 4 tips voor een beter bewustzijn van het belang van lichaamshouding.

1. Een goede lichaamshouding

Zorg ervoor dat je de achterkant van je nek verlengt zonder je kin naar je borst te bewegen en dat je je borstbeen niet laat inzakken. Daarnaast is een rechte rug en een neutrale stand van je bekken belangrijk.

2. Let op je dagelijske routine

Je dagelijkse routine heeft erg veel invloed op hoe de spieren van de nek en torso zich ontwikkelen. Denk aan rugklachten bij slechte zithoudingen, maar ook zeker aan nekklachten door staren op je mobiel in de trein/tram/bank etc. Laat je hoofd niet hangen als je op je smartphone bezig bent. Een slechte houding heeft invloed op de mobiliteit van het strottenhoofd en dus op volume, projectie, klank en bereik. Daarnaast comprimeert een slechte houding de symmetrie en daarmee de efficiëntie van de spieren om het strottenhoofd in de gewenste positie te behouden.

3. Houding eerst, daarna de stemoefening

Houding is cruciaal als het gaat om het maken en trainen van stem. Een goede houding tijdens het oefenen zorgt ervoor dat je deze juiste houding associeert met het maken van stemgeluid. Zorg er daarom voor dat je je houding aanpast voordat je begint aan je stemoefening.

4. Goede houding als referentiepunt

Ik hoor je denken: “Maar je moet toch kunnen spreken/zingen in elke houding?” Dat klopt! Uiteindelijk moet je houding je presentatie/interpretatie niet beperken. Je moet vrij kunnen zijn om te bewegen zoals jij dat wilt. Echter is het van belang dat je tijdens je training eerst opzoek gaat naar de optimale houding. Deze optimale houding kunnen we vervolgens gebruiken als referentiepunt.

Zeker tijdens professioneel stemgebruik komt het vaak voor dat de houding niet altijd even optimaal is. Dat is geen enkel probleem. Zorg ervoor dat je na je presentatie/optreden etc altijd terug gaat naar jouw referentiepunt. Combineer dit met een paar korte cooling down oefeningen. Dit geeft je spieren de kans zich “te resetten”. Symmetrie en flexibele spieren is waar we op uit zijn. We willen niet dat de spieren rondom en in het strottenhoofd “op slot” gaan en hierdoor mobiliteit verliest.

Heb je last van je stem? Stemtraining helpt. Bekijk hier hoe wij je kunnen helpen.

Over Zangstudio Roel Bakkum

Volg zangles in Amsterdam bij Zangstudio Roel Bakkum. Wij verzorgen prive zangles, stemtraining, auditie training en groepszangles in onze ruime zangstudio. De eerste proefles is gratis. Onze zangschool is 7 dagen per week geopend.

Sluit google maps

Bereikbaarheid

Tussen de Bogen 93
1013 JB Amsterdam

De zangschool in Amsterdam
is bereikbaar met:


Bus: 18, 21 & 22
Tram: 3
Halte: Haarlemmerplein

Openingstijden

Maandag: 9:00 - 22:00
Dinsdag: 9:00 - 22:00
Woensdag: 9:00 - 22:00
Donderdag: 9:00 - 22:00
Vrijdag: 9:00 - 20:00
Zaterdag: 9:00 - 18:00
Zondag: 9:00 - 18:00

+31 (0) 6 50 85 70 18
info@roelbakkum.nl